Cansat de suar? Llança’t a la piscina!

La gimnàstica aquàtica permet obtenir els mateixos beneficis que altres tipus d’entrenament amb el plus d’exercitar millor els músculs i articulacions. A més, redueix el risc de lesions i garanteix un treball màxim, ja que amb una sola sessió es treballen força, resistència i flexibilitat alhora

text Rebeca Dimitropoulos, cap d’Aquàtics del Grup DiR

Ets dels qui creu que la piscina del teu club és un espai relegat a persones grans o dones embarassades? T’avorreix nedar d’una banda a l’altra del carrer de la piscina? Creus que l’exercici aquàtic és massa light? Pensa-ho dues vegades. L’aigua és un medi excel·lent per practicar exercici físic i les possibilitats van molt més enllà dels quatre estils de natació que et van ensenyar de petit. Avui dia, l’oferta de sessions aquàtiques és tan àmplia que pot satisfer les necessitats tant d’aquells que requereixen una activitat física suau, com dels qui demanden l’entrenament més exigent.

 

Qüestió de densitat

L’aigua és 1.000 vegades més densa que l’aire, i moure-s’hi dins genera 12 vegades més resistència que fer-ho fora. Això reporta molts beneficis. Qualsevol activitat aquàtica precisa de més esforç i, per tant, implica un treball molt intens, amb tots els avantatges físics que això comporta. D’altra banda, aquesta mateixa resistència actua com un coixí per al teu cos i elimina el risc de patir lesions. L’exercici aquàtic és molt recomanable en tots els casos: persones amb lesions musculars, articulars o òssies; gent gran; dones embarassades, i per descomptat tothom qui vulgui posar-se en bona forma. I excepte per a aquells que són al·lèrgics al clor, no hi ha cap tipus de contraindicació.

Que no es confongui ningú pensant que una sessió aquàtica constitueix una activitat física de baixa intensitat. N’hi ha de molt exigents. A més, el treball resulta molt complet: millora la flexibilitat, la força, la resistència cardiovascular, la coordinació, l’equilibri i la consciència del cos. I a nivell mental resulta molt desestressant, ja que als efectes relaxants de tota activitat física s’hi ha d’afegir el massatge que el moviment de l’aigua efectua sobre els músculs del cos.

 

Made in the USA

Com va néixer el fitness a l’aigua? A principis dels noranta, els tècnics esportius dels Estats Units es van adonar que les persones amb problemes articulars, d’esquena o la gent gran podien aprofitar els beneficis de la gimnàstica sense cap risc de patir lesions si la practicaven dins l’aigua. D’aquesta manera, les piscines climatitzades van deixar de ser un espai exclusiu per als nedadors i es van començar a omplir de sessions aquàtiques, en un primer moment sobretot per als més sèniors i, amb el temps, per a gent de totes les edats i condicions físiques. Aeròbic, jocs, dansa, gimnàstica de tonificació… Hi ha qui diu que la major part d’esports que es practiquen fora de l’aigua, també es poden fer dintre. Temps al temps, perquè potser en un futur no tan llunyà tindràs l’opció de dur a terme la teva sessió de SpinDiR… passada per aigua!

 

Activitats aquàtiques al DiR

El mes de maig podràs descobrir les noves sessions d’aiguagim al teu club, pensades per millorar la forma física i proporcionar-te durant una hora benestar, ritme i diversió.

Aqua Fit: entrenament global. L’Aqua Fit és una activitat completa i equilibrada per a tothom, orientada a millorar el to muscular i el sistema cardiorespiratori. La sessió es divideix en tres parts: un escalfament per augmentar la temperatura corporal, la freqüència cardíaca i preparar les articulacions per a l’exercici posterior; una part principal que inclou un treball cardiovascular i un treball muscular; i, per últim, una part final amb estiraments per abaixar la temperatura i la freqüència cardíaca. Els exercicis que es realitzen, amb moviments coreografiats o no, aprofiten l’efecte de resistència i flotació de l’aigua.

Aqua Càrdio: resistència cardiovascular. Activitat d’alta intensitat per treballar la musculatura, el sistema cardiovascular i la flexibilitat global al ritme de la música, combinant exercicis de córrer, flotació, salts i desplaçaments. Gràcies al treball continu, permet estimular el cor i els pulmons, tot impulsant l’ús de l’energia. Tres classes a la setmana poden ajudar a mantenir en forma el cor i els pulmons, així com a tonificar el cos. A més, és ideal per a qui vol perdre pes, ja que ajuda a cremar calories i eliminar l’excés de greix.

Aqua Balance: equilibri interior. Activitat aquàtica amb suport musical destinada a millorar la força, la flexibilitat, l’equilibri i la postura mitjançant el treball de les emocions, la respiració i la coordinació. La seva pràctica enforteix la zona abdominal, ajuda a prevenir patologies d’esquena tot enfortint-ne la musculatura, i redueix l’impacte articular, sobretot en membres inferiors i columna lumbar. Permet obtenir màxima amplitud de moviments, tot minimitzant la tensió i el risc de lesions.

Aqua GAC: treball del tren inferior. Una classe que respon a la necessitat d’enfortir glutis, abdominals i cames al temps que millora la irrigació sanguínia d’aquesta zona, redueix l’aparició de cel·lulitis i aporta sensació de lleugeresa i benestar a les cames en millorar el retorn venós. A més, els exercicis focalitzats milloren notablement la força en glutis, abductors, quàdriceps, isquiotibials i bessons. Aquesta activitat ajuda a millorar la postura, i a definir i modelar la figura.

 

Eines d’entrenament

A part dels exercicis que es fan dins l’aigua, i en els quals s’ha de treballar amb la resistència, hi ha elements que s’utilitzen a les activitats que incrementen l’esforç, permeten millorar l’entrenament i, a més, fer-lo més variat.

– Barra de flotació: barra flexible que adopta infinitat de posicions i ajuda a treballar la musculatura de bona part del cos.

– Kickboards: taules que ajuden a enfortir i tonificar les extremitats inferiors, les espatlles i els braços, així com a estirar i enfortir els músculs dels malucs i el tronc.

– Pull-boys: taules ergonòmiques que es col·loquen entre les cames i s’utilitzen especialment per treballar de forma localitzada els braços. Com que no deixen separar les cames, permeten una correcta alineació i posició corporal.

– Aquafins: petites aletes dobles que es col·loquen als turmells o als canells per realitzar un condicionament de tot el cos.

– Manyoples: augmenten la superfície d’àrea que s’ha de desplaçar i, d’aquesta manera, enforteixen les extremitats superiors del cos.

– Manuelles: s’utilitzen per enfortir la part superior del cos, la part baixa de l’esquena i els músculs abdominals.

 

Beneficis de treballar dins l’aigua

Alguns dels avantatges saludables que ofereix entrenar en el medi aquàtic, respecte a fer-ho al terra, són:

– Hipogravidesa: els impactes amb el terra disminueixen i, per tant, les tensions sobre les articulacions, cosa que permet practicar exercici amb més freqüència i durant més temps. A més, afavoreix la relaxació de la musculatura, la mobilitat articular (perquè allibera pes) i propicia un major radi d’acció en les articulacions.

– Pressió hidrostàtica: com que el cos està submergit, queda més subjecta’t en posició vertical, contribueix a estabilitzar les articulacions, afavoreix els treballs de propiocepció i millora la circulació de retorn. És ideal per prevenir varius o flebitis. La pressió hidrostàtica també ajuda a persones amb limitacions físiques a moure’s sense ajudes externes.

– Resistència al moviment: la major densitat de l’aigua afavoreix a frenar els moviments i permet, a través dels canvis de velocitat, augmentar o disminuir la resistència en el treball muscular, i a incrementar la intensitat en la força dels moviments realitzats. Això vol dir que, a més velocitat, augmenta al doble la resistència de l’aigua. I és que a la piscina estàs immers en un gimnàs multidireccional!

– Equilibri muscular: la resistència homogènia que existeix al voltant del cos, unida a la hipogravidesa, fa que per a qualsevol moviment hagin de treballar tant músculs agonistes com antagonistes, facilitant un treball d’equilibri de parells musculars. A més, en estar submergit, s’afavoreix el treball simultani del tren superior i inferior del cos, amb la qual cosa s’estimula un equilibri estètic i funcional.

WWW.DIR.CAT

Podràs practicar activitats aquàtiques a les piscines de DiR Av. Madrid, DiR Castillejos, DiR Club Hispà, Diagonal DiR, DiR Gràcia, DiR Maragall, Sant Cugat DiR i Tres Torres DiR, en horaris de matí i tarda. Consulta els horaris complets a www.dir.cat o al telèfon d’Atenció al Client, 902 10 1979.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: