Descobrint Carlos Checa

El dia que va néixer, el 15 d’octubre del 1972, el seu pare es va estavellar amb una Ducati 125 cc. Anava a la clínica, per assistir al part… Carlos Checa creu que allò probablement era un missatge perquè no s’imagina, de moment, en un altre context que el de les motos, les curses i l’olor 
de la benzina cremada.

Text 
MARGARITA PUIG, Fotos Héctor Zerkowitz, Maquillatge 
i Perruqueria Víctor Barragán per a Cebado
l’Illa Diagonal (Av. Diagonal,557)
Et va molt bé…
Millor impossible. De fet, crec que he arribat en un punt en què em puc permetre fer el que vull.
No ho feies fins ara?
Sí, però ara és un moment en que tant econòmicament com esportivament he tocat gairebé el cel i puc triar sense pressions, sense por a equivocar-me.
Ser campió del món de superbikes és un èxit enorme. En aquest país ho valorem com cal?
Potser no, però és realment una passada ser campió d’aquesta modalitat. Té molts seguidors. A Itàlia, sense anar més lluny, és una bogeria.
Et sap greu?
No, de veritat, ni hi penso. És clar que m’agradaria que aquí tingués el mateix reconeixement que en altres països, però jo ja sé on he arribat i què significa.
I què significa?
És la resposta a molts anys d’esforç, d’entrenament, de treballar.
I de patir. L’accident de Donington el 1998 no crec que l’oblidis mai, ni tu ni els teus seguidors…
És clar que no. Crec que va ser un moment duríssim, però també que hi va haver una mica de miracle en tot allò. Em vaig trencar la melsa i me la van haver d’extirpar després de perdre un litre i mig de sang… No sé, en aquell moment només pensava a sobreviure. I, a més, en tinc aquest record (s’assenyala la cicatriu que li va des del melic fins al cor).

“El destí, 
la vitalitat
i la força de l’home
són 
al seu cor”

No t’ha fet por tornar a pujar a la moto?
La por sempre hi és. Si un pilot no en té, és que és boig. Però també sap que la seva feina és assumir-la i domar-la. No s’ha de perdre, és una defensa. Tots tenim por quan anem en moto i fa falta. És molt necessària.

Qui havia de dir que als 39 anys faries el pas més important en la teva vida esportiva!
Sí, i t’asseguro que va ser una alliberació, arribar a la fi a complir la meva meta… De fet, quan vaig saber que era campió el que em va venir al cap va ser  “hem trigat una mica però la recompensa ho val tot”.

Com és que un dia arriba el triomf?
És que he après en molts aspectes. Tinc un coneixement alt de les curses, de la

competició, de les màquines, tot i que encara em queda molt per aprendre…
Més?
És clar! Sempre es pot millorar. Quan acabo una cursa, per molt bé que hagi anat, sempre faig un reset per veure com s’ha desenvolupat i sempre hi trobo errades. Cada any he d’aprendre coses noves. Entre d’altres motius, perquè la tecnologia canvia.
Quins són els teus límits?
Jo ara sóc un pilot molt complet, però és perquè em conec o intento conèixer-me molt bé. De fet, quan crec que trobo alguna cosa que em limita intento buscar-hi solucions. Si cal faig sessions amb un psicòleg, però no d’ara… de sempre.

“La por sempre hi és.
 Si un pilot no en té,
és que és boig”

I què t’ensenya?
M’ajuda a gestionar-me a la vida i a les curses, a saber tractar els altres… M’ajuda a buscar dins i fora meu coses que em permetin millorar. I conduir més bé.
Ara és quan més et diverteixes?
Sí. Molt! Les superbikes són motos molt equilibrades, igual que les primeres 900 cc de MotoGP. Les 800 cc tenen massa electrònica amb menys potència i les 500 cc 2T eren pilotatge pur i dur. Tu tenies el control al puny i els pneumàtics tampoc estaven tan des-envolupats com ara. L’electrònica ha fet motos més amigues de l’enginyer i menys del pilot.
Com s’entrena un pilot?
Els altres no ho sé. Jo em passo tot el dia fent esport. Quan no sóc dalt la moto, és que vaig en bici, o esquio, o em llanço en parapent…
Hauries pogut triomfar en un altre esport?
No ho sé. M’encanta la neu i l’escalada… però em sembla que jo pel que estic fet és per cremar benzina.
T’agradaria tornar a Moto GP?
No ho sé… De veritat que això de les superbikes és molt engrescador i divertidíssim, però tampoc em plantejo cap tornada perquè d’ofertes no en tinc.
T’agrada anar en moto fora del circuit?
Sí. De fet, les motos sempre han estat una obsessió per a mi. La primera que vaig portar era d’un professor meu que me la deixava d’amagat quan tenia dotze anys… Era una Derbi Variant!
Així no vas començar gaire aviat…
Abans les coses anaven d’una altra manera. Ara, des de molt petit ja t’ho donen tot, tens opcions de provar el que t’agrada. Potser això és el que ha fet canviar més aquest esport. Si ets campió amb vint i pocs anys, arribar amb més de trenta amb motivació i ganes de millorar i aprendre és més complicat.

“Quan no sóc dalt la moto,
vaig en bici, esquio o em llanço
en parapent”

Vols dir que si haguessis començat abans no hauries arribat on ets ara?
N’estic pràcticament convençut. M’ho he hagut de treballar molt durant anys i he pencat fort per mantenir la motivació.
Quina és la moto de carrer que recomanes?
La Multistrada. És superdivertida. I és Ducati…
No t’ha passat mai pel cap deixar-ho?
No! I ara menys. Ara no puc. Noto que és quan estic preparat per aprendre i per donar més de mi mateix. És veritat que de vegades em plantejo que m’agradaria tenir una família, però valoro com estic ara.
I com estàs?
Molt bé. Molt feliç! De veritat. Vaig guanyar el campionat que volia i que necessitava guanyar… fins i tot vaig agafar-me un temps per digerir-ho. Vaig estar-me uns dies a Itàlia, després a França… i quan m’ho vaig creure em vaig tornar a posar em marxa. I si la pregunta és en el terreny personal, ara mateix estic molt bé amb mi mateix, que no vol dir estar sol.
No et vas equivocar amb el teu tatuatge…
No! Ha, ha! (aixeca el braç i s’arremanga la màniga per ensenyar el seu jeroglífic egipci). Cada vegada hi crec més en el que hi diu: “El destí, la vitalitat, la força i el coneixement de l’home són al seu cor”.
Quina gran veritat!

Anuncis

Deixa un comentari

