Els hàbits més beneficiosos

La tardor és un moment ideal per repassar els teus hàbits de vida i proposar-te canviar aquells aspectes que no t’agraden o bé et perjudiquen. Inverteix en tu i en la teva salut.

Sembla que modificar els hàbits de vida és un dels aspectes més difícils d’aconseguir en l’ésser humà, però això no vol dir que sigui impossible. 
Aprofitar l’inici de la tardor per intentar millorar-los és una inversió segura 
en salut. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) assegura que n’hi hauria prou amb mantenir una dieta sana, un pes normal i certa activitat física al llarg de la vida per prevenir un terç dels casos de càncer. Adopta els següents hàbits que milloren la teva salut.

1. Menja sa i equilibrat

Una alimentació correcta és la responsable de la prevenció de diverses malalties i de l’enfortiment del sistema immunològic. En aquest sentit, la dieta mediterrània és la que es considera més completa, ja que inclou tots els aliments per menjar de manera sana i equilibrada: cereals, vegetals, llegums, peix, oli d’oliva… És important reduir el consum de greixos saturats (brioxeria, embotits…) i incloure més antioxidants (fruita i verdura).

2. Exercita la teva ment

La ment és un múscul més de l’organisme. Diversos estudis demostren que les persones que desenvolupen activitats que requereixen un esforç intel·lectual conserven més vitalitat mental quan envelleixen. Tens diverses eines útils al teu abast, com ara llegir, escriure o participar en tertúlies. Els mots encreuats, els jocs de paraules, el parxís i el dominó són excel·lents per potenciar i estimular el cervell. Les activitats artístiques com pintar o dibuixar fan treballar l’intel·lecte i fomenten el desenvolupament psicomotor. En canvi, no abusis de la televisió perquè en excés atrofia la ment.

3. Allunya’t de l’estrès

Quan l’estrès es cronifica pot afectar la salut provocant fatiga, inapetència, insomni, nerviosisme, ansietat, angoixa, mal d’esquena i de coll… Per evitar-ho: procura no voler fer massa activitats alhora i centra’t només en el que és possible realitzar; intenta dormir bé (entre 7 i 8 hores diàries); practica la respiració conscient i profunda, mitjançant la respiració alterna (respirant alternativament pels dos orificis nassals) o la respiració abdominal; aprofita l’esport i la meditació o el ioga per relaxar la ment i allunyar els pensaments negatius; regala’t un massatge, un bany calent, escolta música tranquil·la…; i cultiva les relacions socials, familiars i culturals.

4. Beu més aigua 
i depura’t

El cos necessita hidratar-se, per això és important beure aigua (uns 8 gots al dia). A més, ajuda a eliminar toxines acumulades i millora la funció renal. També et beneficien les infusions, els caldos i sucs de fruita, sempre que siguin naturals.

5. Deixa de fumar

Deixar el tabac no és fàcil perquè implica una dependència física (nicotina) i psíquica (costum), però abandonar aquest hàbit és clau per guanyar salut i qualitat de vida. La nicotina passa dels pulmons a la sang i afecta el cor, el sistema hormonal, el metabolisme i el cervell. Hi ha molts mètodes per aconseguir-ho: els pegats, els xiclets i les pastilles de nicotina; l’acupuntura, les teràpies de grup o certs medicaments (amb recepta). L’exercici és un gran aliat perquè combat la síndrome d’abstinència i l’angoixa que sorgeix quan es deixa el tabac, però el més important és la mentalització i la força de voluntat per tirar endavant.

6. Activa el teu cos amb exercici

En una vida sana no hi pot faltar l’exercici físic, ja que, entre les seves múltiples virtuts, destaquen l’aportació d’elasticitat muscular, la protecció del cor, l’enfortiment del sistema immunològic i la participació en una oxigenació pulmonar i cerebral més gran. Així mateix, l’esport ajuda a dormir millor i apuja l’ànim gràcies a l’alliberament d’endorfines, responsables de la sensació de benestar. Juntament amb una alimentació sana i equilibrada, mantenir una activitat física constant és la millor garantia de salut. Fer exercici de manera regular té més de 110 beneficis fins al punt que redueix notablement el risc de patir una llarga sèrie de malalties importants i de rebaixar la quantitat de medicació a tots nivells.

7. Pressió arterial 
i colesterol a ratlla

Reduir el consum de sal i alcohol, realitzar exercici físic i procurar allunyar-se de les situacions d’estrès ajuda a mantenir uns nivells de pressió òptims. A més, els beneficis són encara més grans si s’augmenta el consum de fruites i verdures i es redueixen els greixos saturats. La dieta també juga un paper fonamental en el manteniment d’uns nivells adequats de colesterol. Altres mesures que hi contribueixen són: mantenir-se dins dels límits de pes normals, deixar de fumar i controlar la tensió arterial.

Una dieta inadequada, 
el sedentarisme i
el 
consum de tabac causen fins al 80% de
cardiopaties coronàries prematures.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: